Jobcoach worden: Alles wat je moet weten

Geschreven op 18 januari 2024

Ben jij empathisch en sta je graag in contact met andere mensen? Is ‘werk’ voor jou ook zo belangrijk? Overweeg jij om jobcoach te worden en wil je meer weten? Dan ben je hier aan het juiste adres.

Jobcoaches zijn professionals die mensen met een ondersteuningsbehoefte begeleiden bij het vinden en behouden van een baan. Zij helpen cliënten en werkgevers om hun onontdekte potentieel te vinden en een duurzame match tot stand te brengen.

In dit artikel krijg je een inkijkje in het vak jobcoach en vertellen we je welke stappen je kunt zetten om een jobcoach te worden:

Wil jij ook het verschil kunnen maken voor anderen? Lees gauw verder!


Wat doet een jobcoach?

Als jobcoach begeleid je mensen met een ondersteuningsbehoefte bij het vinden en behouden van een baan. Als jobcoach geloof je: het maakt niet uit wie je bent of waar je goed in bent – iedereen mag en kan met plezier meedraaien in onze maatschappij. Je streeft naar een inclusieve arbeidsmarkt. Daarin werk je samen met cliënten, werkgevers en je opdrachtgever.

Wie zijn je cliënten?

Een jobcoach werkt met brede doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een psychiatrische problematiek, niet-aangeboren hersenletsel, onwikkelingsproblematiek en/of mensen zonder startkwalificaties.

Zo kan het zijn dat je een cliënt hebt met autisme. Wat betekent dit voor deze persoon? Wat heeft hij nodig? Ook hij wil graag volwaardig meedraaien in de maatschappij. Het is aan jou om deze puzzel te leggen en jouw cliënt naar een (betaalde) baan te begeleiden.

Hoe werk je als jobcoach?

Als jobcoach ga je samen met je cliënt op zoek naar wat er wél mogelijk is. Is je cliënt misschien juist goed met machines of computers? Of heeft hij of zij interesse in een baan in de natuur? Door samen te werken, kunnen jobcoach en cliënt een baan vinden of creëren die past bij de wensen en talenten van de persoon.

Hierbij is het belangrijk dat je de kracht ziet in kwetsbaarheid. Want het feit dat iemand niet in een bepaalde mal kan worden gegoten, betekent juist dat diegene unieke kwaliteiten heeft. Aan jou de taak om in mogelijkheden te denken en een werkplek te vinden waar deze kwaliteiten het beste tot zijn recht komen. Zo combineert Harld productiewerk het liefst met administratie. Het is nauwkeurig werk, waardoor hij in zijn hoofd voldoende bezig wordt gehouden.

Naast de cliënt zijn ook de opdrachtgever en de werknemer belangrijke partners waarmee je eigenlijk altijd in contact staat.

Je route als jobcoach

Als jobcoach doorloop je een methodische aanpak in de begeleiding van je cliënt. De begeleiding is altijd een samenhangend traject. Waarbij je oog hebt voor een duurzame match, een goede meerledige relatie met alle klantpartijen binnen het traject en de persoonlijke ontwikkeling van de client.

Om achter de krachten van je cliënt te komen, kijk je niet naar wat diegene wel of niet heeft. In plaats daarvan kijk je naar wie iemand is, in de kern. Ieder mens kun je vanuit verschillende hoeken belichten om – alles bij elkaar – een compleet beeld te vormen. Denk aan:

  • De wensen, motieven en reële perspectieven
  • De vaardigheden, in de persoon gelegen factoren
  • De manier van leven
  • De sfeer en persoonlijkheid
  • De sociale achtergrond en netwerk

Dit begint al vanaf het moment dat een cliënt bij jou over de vloer komt voor een intakegesprek. In deze fase leer je je cliënt kennen en bespreek je waarom hij of zij bij jou terecht is gekomen. Vervolgens breng je tijdens de assessmentfase de kwaliteiten, wensen en meer (zoals bovenstaande punten) van jouw cliënt in beeld. Met deze informatie ga je op zoek naar een duurzame match: een werkgever met ruimte en kansen die echt bij je cliënt passen. Hierbij zet je naast cliënt en opdrachtgever, ook het perspectief van de werkgever centraal.

Is dit gelukt? Dan begeleid je je cliënt met coaching on the job om ervoor te zorgen dat de match blijvend en kwalitatief is. Zo leer je hem of haar omgaan met uitdagingen op de werkvloer en nieuwe vaardigheden en gewoontes ontwikkelen. Vaak betekent dat ook dat je als jobcoach zelf aanwezig bent op de werkvloer. Je blikveld is hiermee breder dan alleen je cliënt – je coacht ook de werkgever en collega’s. In de tussentijd onderhoud je ook contact met de opdrachtgever.

Het komt weleens voor dat de match toch niet zo passend is, of dat de stabiliteit van een vaste baan opeens ruimte maakt voor nieuwe dromen en ambities. In dat geval begint het proces weer van vooraf aan. Je blijft in principe samenwerken totdat je cliënt helemaal op zijn plek zit en jij jezelf als jobcoach overbodig hebt gemaakt.

Een dag uit het leven van een jobcoach

Dus, hoe ziet een dag in het leven van een jobcoach eruit? Natuurlijk ben je een groot deel van de dag in gesprek met cliënten, opdrachtgevers en werkgevers. Je ontwikkelt begeleidingstrajecten en documenteert de voortgang. Ook sta je altijd klaar om te reageren op onverwachte situaties. Zo kun je bijvoorbeeld op maandagochtend gebeld worden door een van je cliënten die met flinke buikpijn en angsten weigert naar werk te gaan.

Wat je ook doet, in je achterhoofd ben je continu bezig met de onderliggende dynamieken. Dit noemen wij ook wel de drieledige klantrelatie. Dat betekent dat jij niet alleen handelt in het belang van jouw cliënt, maar ook werkt, creëert, communiceert en droomt vanuit de opdrachtgever (bijvoorbeeld het UWV, de gemeente, verzekeringen of een sociaal ontwikkelbedrijf) en de werkgever. Je hebt als jobcoach een verbindende rol. Op deze manier kun je echt een duurzame match tot stand brengen.


Verschillende soorten jobcoaches

Lees de blog over het verschil tussen een externe jobcoach en interne jobcoach.

Jobcoach, trajectbegeleider, werkcoach, werkconsulent… In de markt worden regelmatig andere functietitels gebruikt om hetzelfde aan te geven. Lees daarom hier hoe het NOLOC (beroepsvereniging voor jobcoaches en loopbaanprofessionals) het werkveld en de taken van een jobcoach omschrijft.

Wil je jobcoach worden? Dan kun je in verschillende sectoren en met diverse doelgroepen aan de slag. Over het algemeen zijn er twee soorten jobcoaches te onderscheiden:

De externe jobcoach:
  • Werkt vaak voor een door het UWV erkende jobcoachorganisatie
  • Is gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met een ondersteuningsbehoefte
  • Is gericht op het vinden van een duurzame match
  • Werkt samen met werkgevers en opdrachtgevers
  • Wordt vaak ingezet vanuit het UWV of de gemeente
De interne jobcoach:
  • Werkt binnen een organisatie
  • Heeft een dubbelrol: is ook medewerker, collega en/of leidinggevende
  • Zorgt ervoor dat de werknemers goed op hun plek zitten en de juiste coaching ontvangen
  • Is nauw betrokken bij de dagelijkse praktijk
  • Wordt vaak ingezet vanuit het budget van de werkgever

Lees hier meer over het verschil tussen interne en externe jobcoaches.

IPS-jobcoach

Hiernaast heb je ook nog een derde variant: De IPS-jobcoach, wat staat voor Individuele Plaatsing en Steun. Dit is een gespecialiseerde begeleider die mensen met een ernstige psychische aandoening ondersteunt bij het vinden en behouden van betaald werk of het oppakken van een studie. Bij Combo Emonomy kun je geen opleiding volgen voor dit type jobcoach.

Zelfstandig jobcoach

Wil je liever een zelfstandige jobcoach worden? Zowel externe als interne jobcoaches kunnen ook als ZZP’er aan de slag. Als ZZP’er heb je de vrijheid om je eigen klantenkring op te bouwen en je eigen werktijden te bepalen, maar lever je tegelijkertijd in op stabiliteit en zekerheid.

Wil je weten of deze baan echt bij je past? Lees dan snel verder om erachter te komen over welke competenties een goede jobcoach moet beschikken.


Wat zijn de competenties van een jobcoach?

Als jobcoach krijg je te maken met kwetsbare mensen in de samenleving, die zonder jouw hulp niet zomaar aan werk komen of werk kunnen behouden. Dit brengt ook een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee. Wil je je cliënten zo goed mogelijk kunnen bijstaan, dan zijn er een heleboel competenties die je hierbij kunnen helpen, zoals inlevingsvermogen, effectieve communicatie, resultaatgericht werken, creativiteit, ondernemerschap, flexibiliteit en geduld. Drie belangrijke competenties zijn:

Luisteren

Een goede luisteraar biedt veiligheid zodat de ander zich vrij kan voelen om zijn of haar verhaal te vertellen. Zonder oordeel, zonder verwachtingen en zonder haast. Alleen zo kun je iemand écht leren kennen en je begeleiding hierop aan laten sluiten. En als iemand zich gehoord voelt, bouw je ook sneller een vertrouwensband op.

Analytisch vermogen

Ben jij analytisch aangelegd? Als jobcoach moet je kunnen uitzoomen, om bepaalde verbanden te leggen en de onderliggende oorzaken van een probleem te begrijpen. Zo kun je zien en voelen wat jouw cliënt op elk moment nodig heeft en hier doelgericht op inspelen.

Feedback geven

Als jobcoach kom je in verschillende situaties terecht. Denk aan mensen met moeite met het beheersen van hun emoties of mensen die geen realistisch beeld van zichzelf hebben of van de arbeidsmarkt. Misschien voel je de natuurlijke neiging om bepaalde mensen te ontzien, maar hier help je ze niet mee. Het is jouw taak om de ander iets te leren. Dat kan alleen als jij ze een spiegel voor kunt houden, ze aanspreekt op hun gedrag en ze laat zien hoe het anders kan.

Herken jij jezelf in het geschetste profiel? Laten we dan snel kijken hoe jij een jobcoach kan worden.


Hoe word je jobcoach?

In principe is jobcoach een onbeschermd beroep. Dat betekent dat iedereen jobcoach kan worden, ook zonder een formele opleiding te hebben afgerond. Toch kun je baat hebben bij een duidelijke werkwijze en methodiek om je client de beste begeleiding te bieden en een onderbouwd verhaal te hebben naar de opdrachtgever. Er zijn dan ook steeds meer organisaties die vragen om NOLOC-gecertificeerde jobcoaches.

We raden je daarom om een passende opleiding te volgen, zodat jij jouw cliënten en de werkgevers met meer vertrouwen kunt bijstaan.

De jobcoachopleiding van Combo Emonomy is ontworpen om jou te voorzien van een stevige rugzak aan vaardigheden en een methodisch kader om mee te werken. We bieden een holistische benadering van het vak en leiden je op in alle facetten van een traject. Hierbij leer je om vanuit diverse perspectieven te kijken: het verbinden van de behoeften en doelen van de cliënt, de werkgever en de opdrachtgever staat in deze opleiding centraal.

Bij Combo Emonomy leer je hoe je de kwaliteiten, interesses en arbeidsmogelijkheden van mensen kunt zien die anderen misschien nooit zijn opgevallen. Door deze kwaliteiten te erkennen en te ontwikkelen, kun je mogelijkheden creëren die voorheen ondenkbaar waren.

Je wordt zo opgeleid, dat je niet alleen goed voorbereid bent op de diverse en complexe uitdagingen van het vak, maar ook de flexibiliteit hebt om je eigen loopbaan vorm te geven. Zo kun je naast jobcoach ook aan de slag als:

  • Participatieprofessional
  • Trajectbegeleider
  • Reïntegratieconsulent
  • Stagebegeleider
  • Accountmanager

De opleiding is direct gericht op de dagelijkse jobcoachpraktijk. Zo moet je 2 cliënten naar werk begeleiden en doorloop je alle stappen van de methodiek gedurende de opleiding. Zo laat je in de praktijk zien wat je al kunt en waar je nog vaardigheden te ontwikkelen hebt.

Bekijk de jobcoachopleiding


Wat is het salaris van een jobcoach?

Het salaris van een jobcoach varieert afhankelijk van je werkgever, ervaring en opleiding. In dienstverband ligt het gemiddelde tussen de €2.500,- en €4.500,- bruto per maand. Over het algemeen ligt het gemiddelde inkomen van een freelance jobcoach hoger.


Wat zijn de baankansen van een jobcoach?

In Nederland streven we ernaar om mensen met een ondersteuningsbehoefte zoveel mogelijk mee te laten draaien in de maatschappij. In 2022 waren er 3,3 miljoen mensen die niet meededen op de arbeidsmarkt, deels wegens arbeidsbeperkingen. Vanwege de krapte op diezelfde arbeidsmarkt zijn jobcoaches dus onmisbaar!

Dit zie je ook terug in het aantal openstaande vacatures, in de breedte van het vak. Zo kun je bijvoorbeeld als dienstverlener voor het UWV en gemeenten werken, of je specifiek richten op het begeleiden van statushouders naar werk.

Ook in tijden waarin er te veel werkzoekenden zijn en te weinig werk, vormen jobcoaches een uitkomst. Zij zijn dan nog harder nodig om hun cliënten bij te staan bij het onder woorden brengen van hun krachten. Kortom, een prachtige baan waarin je het verschil kunt maken voor een ander.

Ben jij er klaar voor?

Bekijk ons aanbod en ontdek meer over dit mooie vak


Meer blogs

Een dag uit het leven van jobcoach Sabine

Van onkruid wieden tot diepgaande gesprekken bij een kop koffie, Sabine's werkweek als jobcoach is verre van standaard.

Lees meer over
Lees de blog over het verschil tussen een externe jobcoach en interne jobcoach.

De externe- en interne jobcoach; dit is het verschil

In de praktijk komen we twee soorten jobcoaches tegen; de externe en de interne. Maar wat is precies het verschil?

Lees meer over