Over financiële ruimte; Jaguar en de zorg

Geschreven op 23 juni 2020 door Frans Coenen

Dat Jaguar prachtige auto’s maakt en een mooi merk is, behoeft geen nadere toelichting. Daarom was ik afgelopen weekend ook zo verbaasd toen mijn vrouw de post liet zien die zij van Jaguar had ontvangen. Een brief en een glossy folder aan haar gericht. Mijn vrouw geeft niets om auto’s. Zij is werkzaam in de zorg en heeft een zelfstandige Haptotherapiepraktijk. Niet direct ‘de doelgroep’ van Jaguar zou je denken, maar niets bleek minder waar.

In de brief van Jaguar meldt het bedrijf dat zij zich de afgelopen maanden volop heeft ingezet om hulpverleners te helpen door veiligheidsbrillen te ontwikkelen in de eigen productiefaciliteiten. Om in de volgende zin te vervolgen “dat we door de versoepelde maatregelen eindelijk weer kunnen gaan dromen van ultiem rijplezier”.  Vanaf dat moment prijzen ze de New Jaguar F-type aan, een prachtige bolide met een vanaf prijs van € 91.300,– incl BTW. Over mismatches tussen bedrijven, de samenleving en potentiële klanten gesproken….

Dit heeft me wel even beziggehouden, ik heb de brief drie keer gelezen.

Hoe ver kunnen werelden in ons kleine land uit elkaar liggen? In termen van Van Gaal vroeg ik me ook af “ben ik nou zo slim, of zijn zij nou zo dom?”. Hierbij moet ik toegeven dat ik in eerste instantie niet bijster neutraal reageerde, maar vanuit het gevoel; hoe kun je het nu in je stomme kop halen om als ultiem luxemerk, in deze tijd, je nieuwe bolide op deze wijze onder de neus te schuiven van zelfstandigen in de zorg?

Zorgmedewerkers die zich de afgelopen maanden, of de benen onder het lijf vandaan hebben gerend, of geen werk meer hadden omdat zij geen klanten mochten zien. In beide gevallen nou niet echt de doelgroep met een leasebudget of een overtollige spaarpot om een Jag van meer dan 90K voor de aankomende zomer te kopen. Een uitzondering daar gelaten natuurlijk.

Niet iedereen heeft een spaarpot van 90k...

Niet iedereen heeft een spaarpot van 90k…

Maar laten we eens vanuit verwondering kijken.

Hoe kan het nou gebeuren dat een multinationale onderneming zo voorbijgaat aan de stand van zaken in de samenleving? Een bedrijf waar elke dag honderden hoogopgeleide professionals zich bekommeren om de waarde van het merk Jaguar en alle uitingen die hierop betrekking hebben. Hoe kan het dan zo zijn dat een bedrijf, middenin een ongekende gezondheids- en economische crisis, ZZP-ers in de zorg en andere kleine ondernemers aanschrijft om reclame te maken voor zijn nieuwste bolide ter waarde van bijna 2,5 keer het modale jaarinkomen? Is dit de nieuwe doelgroep? Is dit een neuromarketingcampagne om een bredere betrokkenheid bij het merk te vergroten?

Met een dergelijke marketing actie maakt het bedrijf Jaguar in ieder geval duidelijk dat zij geen gevoel heeft voor de staat van de samenleving; voor medewerkers in de zorg, de modale ZZP-er en de kleine ondernemer.

De wereld op z'n kop bij Jaguar

De wereld op z’n kop bij Jaguar

Is dat nu zo erg? Nee, dat is niet erg als het bedrijf tot doel heeft om de toenemende tweedeling in de samenleving te onderstrepen. Dan is haar actie uitermate geslaagd.

Nee, het is ook niet erg als Jaguar tot doel heeft om binnen haar eigen luxe bubbel te blijven en voor een selecte doelgroep haar exclusieve product te blijven maken. Het is dan voor de toekomst alleen een aandachtspunt om de reclamefolders bij de juiste doelgroep in de brievenbus te krijgen.

Het is wel erg als deze marketing tot doel heeft om de doelgroep van Jaguar te verbreden. In dat geval moeten alle seinen in het bedrijf nu echt op rood gaan. Want stel je voor dat mijn vrouw met een man getrouwd was die van mooie auto’s houdt, een paar euro’s over had en op het punt had gestaan om een nieuwe auto te gaan kopen. Die man hoeft nu in ieder geval thuis niet meer aan te komen met een Jaguar.

Alleen is mijn nachtmerrie nu, dat mijn vrouw nu ineens wel voor mooie auto’s gaat vallen.

Frans Coenen

Oprichter Combo Emonomy